Mięsień czworoboczny

Mięsień czworoboczny jest to taki mięsień, który częściowo pokrywa mięsień najszerszy grzbietu. Ma kilka miejsc przyczepu między innymi podstawę czaszki, wyrostki kolczaste, dwanaście kręgów piersiowych. Jest źródłem unaczynienia tętnicy potylicznej, nadłopatkowej, poprzecznej szyi, gałęzi grzbietowych tętnic międzyżebrowych tylnych. Ze względu na to że złożony jest z trzech części, które funkcjonują niezależnie od siebie, działają niekiedy na siebie w sposób antagonistyczny. Mięsień unosi łopatkę, ale też odpowiada za jej opuszczanie, przyciąga łopatkę do kręgosłupa jednocześnie ustawiając ją od kątem, jaki umożliwia podniesienie ręki do pionu – nie do wykonania jedynie w stawie ramiennym. Mięśnie czworoboczne należy trenować co najmniej dwa razy w ciągu tygodniowego cyklu ćwiczeń.. Trening powinien składać się z maksymalnie 3 ćwiczeń po 8-20 powtórzeń. Najpopularniejsze ćwiczenia na tą grupę mięśni to takie z użyciem hantli lub sztangi. Dobre będą także wznosy ramion na boki, wiosłowanie sztangą stojąc szerokim chwytem.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.